Een perfecte match

22 June 2017

Basketballers van New Heroes leren online om offline te winnen

door: Leo Aquina, SportknowhowXL

Sportsponsoring is meer dan een naam of logo op het shirt. Sportmarketeer Bob van Oosterhout roept het al jaren en hij brengt het ook in praktijk. In september nam de eigenaar van Triple Double Sportmarketing samen met jeugdvriend en oud-speler Jos Frederiks basketbalclub Shooters Den Bosch over. Het tweetal veranderde de club in een bedrijf en koppelde een nieuwe naamgever en hoofdsponsor aan de club: New Heroes. Het bedrijf biedt meer dan een zak geld in ruil voor publiciteit. New Heroes ontwikkelt online trainingen, waar ook de spelers en trainers van de basketbalclub gebruik van maken. “De spelers van New Heroes Basketball verbeteren met online trainingen hun offline prestaties”, zegt Amanda Zweers, marketing manager bij het bedrijf New Heroes.  

“Een perfecte match”, noemt Anton Woldhek de overeenkomst tussen New Heroes en de basketballclub. Woldhek is verantwoordelijk voor de marketing-activiteiten van de basketbalclub en vertelt trots over de stroomversnelling waar New Heroes Basketball sinds november terecht is gekomen. 

“De club is van een vereniging veranderd in een bv en het wordt gemanaged zoals in een bedrijf. In alles wat we doen streven we NBA-niveau na. Natuurlijk kunnen we ons niet meten met de budgetten in de NBA, maar we kunnen wel altijd streven naar het beste en we zetten in Den Bosch als het om entertainment gaat dingen neer die nog nooit eerder in Nederland zijn vertoond. Denk daarbij aan een totaalbeleving vanaf de parkeerplaats totdat je weer naar huis gaat. Licht, muziek, games en natuurlijk een mascotte spelen daarbij een belangrijke rol. Wie weet vliegt er volgend seizoen een mascotte door de hal.”

Persoonlijke ontwikkelingstrajecten
Bij al het entertainment wordt de sport niet vergeten. Ook in dat opzicht is afgelopen jaar de weg omhoog ingezet. “Waar de club afgelopen zomer nog op de rand van de afgrond balanceerde, haalden we dit seizoen de halve finales om de landstitel”, aldus Woldhek. Daar speelde de hoofdsponsor een grote rol bij. De spelers en de coaching staf van de club zijn aan de slag gegaan met persoonlijke ontwikkelingstrajecten via de online leerreizen van New Heroes. “Het volgen van de online trainingen maakt de spelers en coaches bewust van hun handelen op en naast het veld”, vertelt Woldhek.

Niet alle spelers hebben dezelfde behoefte als het gaat om persoonlijke ontwikkeling, maar het aanbod van New Heroes biedt voor elk wat wils. Woldhek: “Een Amerikaans talent dat het voor het eerst in Europa speelt kent andere uitdagingen dan een Nederlandse routinier die opgaat voor zijn tiende seizoen. De spelers konden kiezen uit de meer dan zeventig leerreizen, ofwel online trainingen. Aanvoerders Akerboom en Wessels gingen aan de slag met teamleiderschap, terwijl Amerikanen Watts en Mitchell zich bezighielden met ‘diversity in emotions’, een leerreis die zich richt op communicatie in verschillende culturen. Talenten De Vries en Nguyen volgden de training ‘Timemanagement’ waarmee ze direct handvatten kregen om hun drukke leven van topsport en studie te combineren. De coaches verdiepten zich extra in hoe ze het team richting het gewenste resultaat konden sturen met ‘Resultaat gericht managen’.”

Geen e-learning maar e-doing
Sponsor New Heroes is blij met het platform dat de club biedt om hun producten onder de aandacht te brengen. Het bedrijf is in 2015 opgericht door Jan Schouten, grondlegger van Schouten & Nelissen. “We zorgen ervoor dat duizenden mensen zich wereldwijd dagelijks kunnen ontwikkelen”, vertelt Zweers. “We zijn ontstaan vanuit de wens om mensen makkelijker te laten leven en werken. We bieden online trainingen aan en we onderscheiden ons van andere e-learning trainingen omdat we heel praktijkgericht zijn. We hebben het dan ook liever niet over e-learning, maar e-doing. Alle trainingen zijn gericht op de ontwikkeling van soft skills, ook wel gedrag en sociale vaardigheden genoemd. Bij ons gaat het vooral praktische handvatten mee, die je verder helpen in zowel werk als privé.”

Juist vanwege die praktische toepasbaarheid, sluit het bedrijf volgens Zweers goed aan bij de basketbalclub. “Wij willen ons merk meer betekenis geven via de sport en wij zagen een mooie match met basketbal. Wij zijn een jong en fris merk en onze missie is om mensen makkelijker te laten werken en leven, dat mag je gerust ‘mentale fitheid’ noemen. Juist omdat de spelers en de coaches ook met onze trainingen aan de slag gaan biedt de club ons een mooi podium. Natuurlijk willen wij op deze manier meer mensen bereiken en laten kennismaken met New Heroes, maar juist de inhoudelijke samenwerking maakt het uniek.” 

Deel deze pagina

next match
28 April 2018 @ 20:00
vs

Stay in touch with us!